Ցեղասպանության հարյուրամյակի հիշատակման միջոցառումները և այդ
խնդրի շուրջ համազգային «Հիշում եմ և պահանջում»
լոզունգի առաջացրած թմբիրը ժամանակավորապես ստվերել էին օրվա սոցիալական խնդիրները:
ՀՀ իշխանության ջանքերով, այդ «թմբիրը»
երկար չպահպանվեց: Առկա` հասարակական դժգոհություն առաջացնող երևույթներին, գումարվեց
դարակազմիկ ևս երկու որոշում: Նախ ՀՀ կառավարությունը
որոշեց, որ ՀՀ պետական բյուջեն կարելի է «լցնել» «խոպանչիների» վճարած հարկերի հաշվին,
այնուհետև դրական արձագանքեց և քաջալերեց նորին մեծություն ռուսական կազմակերպության
ներկայացրած՝ էլեկտրաէներգիայի սակագնի բարձրացմանը:
Սույն վերլուծականով փորձ է արվում ներկայացնել «Եկամտահարկ»-ի
և «Շահութահարկ»-ի մասին ՀՀ օրենքներում փոփոխություններ կատարելու մասին նախագիծը, և դրա՝ գործնականում կիրառության
դեպքում ակնկալվող հետևանքները: Նախապես նշեմ, որ խնդրո առարկա օրենքն ազգային ժողովում
քննարկման է ներկայացվել մայիսի 6-ին: Մայիսի 7-ին, կողմ ձայների մեծամասնությամբ, օրենքների փաթեթը ԱԺ-ի կողմից երկրորդ և
վերջնական ընթեցմամբ ընդունվեց:
Այն առայժմ ուժի մեջ
չէ, սակայն եթե հաշվի
առնենք ՀՀ-ում իշխանական որոշումների կայացման մեխանիզմը, ապա ամենայն հավանականությամբ
մոտ ժամանակներս օրինագիծը
ՀՀ նախագահի կողմից կստանա օրենքի ուժ:
Օրենսդրական փոփոխությունների
մասին…
«Եկամտահարկ»-ի և «Շահութահարկ»-ի մասին ՀՀ
օրենքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին նախագիծը առնչվում է Հայաստանից
դուրս` ՌԴ արտագնա աշխատանքի մեկնող և շինարարության ոլորտում աշխատող ՀՀ քաղաքացիներին:
Օրենսդրական փոփոխության հիմնական «մեխը» ՌԴ-ի շինարարական ոլորտում աշխատող և ՀՀ հարկային ռեզիդենտ (Հայաստանյան գրանցում ունեցող գործատու և աշխատող) համարվող ֆիզիկական
և իրավաբանական անձանց ՀՀ հարկային դաշտ ներգրավելն է: Հարկման մեխանիզմում կատարվելիք
լրացումների մասին նախագծի առաջին մասը վերաբերվում է շահութահարկին: Օրենսդրական փոփոխությունից հետո Հայաստանի գրանցում ունեցող
և ՌԴ-ում գործող ձեռնարկությունը ՀՀ պետական բյուջե կվճարի 5% շահութահարկ (համեմատության համար նշենք, որ ՌԴ-ում վճարվող
շահութահարկը 20% է): Ենթադրվում է, որ պետական աջակցությամբ նվազեցված շահութահարկը
կխթանի ռուսական շուկայում հայաստանյան կազմակերպությունների մատուցած շինարարական
ծառայությունների սպառման աճին: Օրինագծի մյուս մասի` եկամտահարկի օրենքի համաձայն, ՌԴ-ում աշխատող քաղաքացին, իր ամսական եկամտից
13% եկամտահարկ կուղղի Հայաստանին (ՌԴ-ում եկամտահարկը
կազմում է 13%): ՌԴ-ում նորմատիվ ակտով աշխատողները կստանան անվտանգության երաշխիքներ,
աշխատանքային տարիների հաշվառման հնարավորություն, իսկ պետությանը օրենքների այս փաթեթը
կբերի տրանսֆերտների առավել մեծ ծավալներ, հարկային նոր մուտքեր: Առաջին հայացքից թվում
է` սույն օրենդրական նախաձեռնությունը ծառայելու է ի նպաստ թե՛ պետությանը, թե՛քաղաքացուն,
սակայն մինչ օրս, օրենքի գործադրման մեխանիզմները հստակեցված չեն. նախ պարզ
չէ, թե ինչ դիրքորոշում ունի օրենսդրական փոփոխությունների վերաբերյալ գործընկեր երկիրը` ՌԴ-ն, ում շահերը թեմայի շուրջ գործնականում հավասարապես շոշափվում են: Մինչ
օրս միջպետական մասշտաբներով Հայաստանի և Ռուսաստանի միջև ոչ մի քննարկում չի եղել,
և սա խնդրի ամենամեծ զավեշտն է: Տարօրինակ է, բայց Հայաստանը փորձում է համընդհանուր
շահի բաշխման կանոն փոխել՝ առանց ՌԴ-ի դիրքորոշումը հաշվի առնելու: Խաղի կանոնները
թելադրում է խաղի տերը, մասնակիցները իհարկե կարող են առաջարկություններ անել, սակայն միահեծան որոշումները կշիռ ունենալ չեն կարող: Մինչև հիմա ԵՏՄ-ում դոմինանտ դեր ունեցել է Ռուսասանը,
ում շրջանցելը՝ կարծում եմ բարդ կլինի: Չի բացառվում, որ օրենքի նախագիծը
այդպես էլ օրինագիծ մնա, եթե այն հավանության չարժանանա ՌԴ իշխանության կողմից:
Եթե «Շահութահարկ»-ի օրենքում փոփոխությունների
լինել-չլինելը մեծամասամբ կախված է ՌԴ-ից, ապա «Եկամտահարկ»-ով Հայաստանը ազատ է անազատ
դարձնելու ՀՀ բոլոր քաղաքացիներին: Կարծում եմ` գաղտնիք չէ, որ ՌԴ աշխատանքի մեկնած
քաղաքացիների շատ քիչ տոկոսն է աշխատում օրինական գրանցմամբ, հետևաբար և հարկ ընդհանրապես
չի վճարում: Օրինական գրանցում ունեցողներն էլ եկամտահարկ վճարում են ՌԴ-ին, և օրենքի
վավերականությունից հետո, կա վտանգ, որ վերջիններս կկանգնեն կրկնահարկման բեռի տակ: Գուցե առաջ գան նորանոր դրույթներ ևս:
Օրիանակ` պարտադիր դառնա աշխատողների լիցենզավորումը, որը կիրականացվի մոտավորապես
այնպես, ինչպես ավտոմեքենաների ամենամյա տեխզննումը: Գուցե ստեղծվեն նաև միջնորդ կազմերպություններ,
և ՌԴ աշխատանքի մեկնելու համար պարտադիր լինի նրանց «թղթի վրա» աշխատող լինելու կարգավիճակը: Արդյունքում կհորինվեն նոր, երկար
ու անբովանդակ անուն ունեցող, միջնորդող կամ լիցենզավորող կազմակերպություններ, որոնք
անպայմանորեն կպահանջեն ծառայության միջնորդավճարներ, միջնորդավճարներն էլ բնականաբար
կներհոսեն ՀՀ պետական բյուջե, և այդ կազմակերպությունները կդադարեն գործել ՌԴ պետական
սահմանը հատելուց հետո: Իրատեսական է: Եվ այսքանից հետո, անշառ ապրելու համար, չի մնա այլ բան անել, քան հրաժարվել Հայաստանի
քաղաքացիությունից. անարժեք է այն պետության քաղաքացիությունը, որն իր քաղաքացուն ավելի չի դասում, քան արտահանվող շինարարական ծառայություն: Կարծում եմ` արտագաղթի տեմպերի
աճին անուղղակի նպաստող օրինագծեր և Հայաստանում ապրուստ չգտած մարդկանց թալանելու
նոր հնարամիտ միջոցներ հորինելու փոխարեն, առավել արդյունավետ կլիներ, որ ՀՀ կառավարությունը
իր այլընտրանքային գաղափարները ուղղեր տեղի աշխատաշուկան ընդլայնելուն:
Շուկայական տնտեսական համակարգերում պետությունը
ներգրավվում է տնտեսության մեջ այն ժամանակ,
երբ ոլորտում դիտվում է լճացում: Անհասկանալի է` ինչու է պետությունը ընտրել հենց արտագնա
շինարարության ոլորտը: Տարիներ շարունակ չօժանդակելով տնտեսության մնացած ոլորտներին, և արտագնա աշխատանքի մեկնողների տրանսֆերտների հաշվին տնտեսության իմիտացիա ստեղծող և պահող հայրենի իշխանությունները`
ինքնաբերաբար արտագնա շինարարությունը դարձրել են առկա խնդիրների լուծման գործիք: Պետք է արձանագրել, որ մինչ այս աևտագնա աշխատանքի մեկնողների «բանակը» գործել է ինքնակազմակերպման և ինքնակառավարման սկզբունքնով, և առայժմ ունենցել է բավարար ներուժ՝ սպասարկել թե՛ հանրային, թե՛ մասնավոր շահին: Եզրակացությունը մեկն է. եկամուտների ձևավորման ավանդական ուղիներով պետական բյուջե լցնելը այլևս անհնար է դարձել, իսկ խնդրի լուծման այլնտրանքային աղբյուրների փնտրտուքին ուղղված կառավարության ջանքերը հիշեցնում են ծովում փրփուներից կառչած խողդվողի...
Комментариев нет:
Отправить комментарий