Երկրի տնտեսական պոտենցիալը արտադրական ողջ
ներուժն է, այն հնարավոր տնտեսական զարգացման չափը, որին պետությունը կարող է հասնել,
եթե տնտեսության մեջ ներդնի իր ողջ արտադրական հնարավորությունները: Տնտեսական պոտենցիալը
ցույց է տալիս երկրի բնական, արտադրական, աշխատանքային և ֆինանսական ռեսուրսների չափը,
իսկ տնտեսության մեջ դրանց ռացիոնալ ինտեգրման մակարդակի համաձայն, կարելի է բնորոշել
երկրի տնտեսությունը (Հայաստանի տնտեսական հնարավորությունները
և դրանց իրացումը ստորև): Տնտեսական ներուժի մաքսիմալ իրացման գործում մեծ դերակատարում
ունի
պետությունը, տնտեսության մեջ պետական կարգավորումները առկա են, թե' շուկայական, թե' պլանայաին տնտեսական համակարգերում: Տնտեսական պոտենցյալը համարվում է ամբողջովին իրացված, երբ տնտեսական վերելքի փուլում հայտնվող տնտեսությունը կարողանում է հետագա ժամանակաշրջանում ապահովել իր տնտեսական կայունությունը:
պետությունը, տնտեսության մեջ պետական կարգավորումները առկա են, թե' շուկայական, թե' պլանայաին տնտեսական համակարգերում: Տնտեսական պոտենցյալը համարվում է ամբողջովին իրացված, երբ տնտեսական վերելքի փուլում հայտնվող տնտեսությունը կարողանում է հետագա ժամանակաշրջանում ապահովել իր տնտեսական կայունությունը:
Որպեսզի գնահատական տանք ներկայիս Հայաստանի
տնտեսությանը, հարկ է ուսումնասիրել Հայաստանի հնարավոր տնտեսական կարողությունները
և տնտեսության մեջ դրանց իրացվածության աստիճանը, զուգահեռներ անցկացնելով Խորհրդային
Հայաստանի տնտեսության հետ, որը ներկայիս Հայաստանի տնտեսության նախահայրն է: Մինչ
Հայաստանի տնտեսական նկարագրին անցնելը, կատարենք փոքրիկ պատմական էքսկուրս` այժմյան
և Խորհրդային Հայաստանի տնտեսական համակարգերի միջև: Իր պատմության պիոներական ժամանակահատվածում
Հայաստանը գործել է պլանային տնտեսական համակարգով, տնտեսության հիմքում դնելով սոցիալիզմի`
«հավասար կենսակերպ բոլորի համար» ոսկե օրենքը: Սովետական Հայաստանի փլուզումով, Հայաստանում
փոխվեց տնտեսական կառավարման մոդելը, պլանայաին համակարգից անցնելով շուկայական համակարգի:
Սոցիալիզմից կապիտալիզմ անցումը ծանր հետևանքներ ունեցավ երկրի տնտեսության վրա, փոփոխությունները
հին տնտեսական համակարգի հետ վերացրին և խորհրդային ժամանակներում ձևավորված Հայաստանի
տնտեսությունը: Խորհրդային փլատակների վրա կառուցված Հայաստանի երրորդ հանրապետության տնտեսությունը,
դասվում է զարգացող տնտեսություն ունեցող երկրների շարքում և այս փուլում շատ կարևոր
է տնտեսության կարևորագույն ճյուղերի զարգացման հաշվին, երկրում տնտեսական աճի ապահովումը:
Հիմք ընդունելով 2009 թվականի Հայաստանի Հանրապետության մակրոտնտեսական ցուցանիշները`
ՀՆԱ-ի կառուցվածքը, և դրանում տնտեսական ոլորտների մասնաբաժինը կարելի է փաստել. Հայաստանի
Հանրապետության տնտեսության գերակա ոլորտներն են`ծառայությունների ոլորտը (կազմում է երկրի ՀՆԱ-ի 48%), արդյունաբերությունը
(կազմում է երկրի ՀՆԱ-ի 33.4%-ը) գյուղատնտեսությունը
(կազմում է երկրի ՀՆԱ-ի 18.6%-ը): Երկրի
տնտեսական նկարագիրը ստորև, ըստ առանձին ոլորտների:
Ծառայությունների ոլորտ
Ծառայությունների ոլորտը Հայաստանի տնտեսության
գերակա ուղղությունն է և ինչպես հարիր է զարգացող և զարգացած տնտեսություն ունեցող
երկրներին: Տնտեսության այս ճյուղը մեծ դերակատրում ունի երկրի տնտեսական աճի ապահովման
գործում: Ծառայությունների ոլորտը Հայաստանի տնտեսության մեջ ունի սոցիալական նշանակություն:
Ոլորտի ենթակառուցվածքներում (կրթություն, առողջպահություն,
սոցիալական և ֆիզիկական ապահովություն, տրանսպորտ, կապ, առևտուր, տուրիզմ, շինարարություն) են իրենց աշխատանքային գործունեությունը ծավալում
զբաղվածների մեծամասնությունը: Երկրի ՀՆԱ-ի գրեթե կեսին տիրապետելը
ենթադրում է ոլորտի արտադրողների կողմից հարկային վճարներ, որոնք ներհոսում են երկրի
պետական բյուջե: Ծառայությունների ոլորտի ենթակառուվածքները` ծառայությունները կարող
են լինել թե' պետական, թե' մասնավոր, սակայն մի տարբերությամբ, որ պետական ծառայությունները իրականացնում
և դրանց համար վճարում է պետությունը, իսկ մասնավորի համար` քաղաքացիները: Հայաստանում
ծառայությունների ոլորտը առանցքային ճյուղերն են առևտուրը և շինարարությունը: Այս ոլորտում
կարևոր նշանակություն ունի նաև տուրիզմը: Չնայած նրան, որ ծառայությունների ոլորտը
Հայաստանի տնտեսության շարունակ աճ գրանցող և զարգացող ուղղություններից մեկն է, և որի
ազդեցությունը երկրի ՀՆԱ-ի վրա տարեց տարի մեծանում է, այնուամենայնիվ ոլորտի որոշ
ենթակառուցվածքներ վերջին տարիներին անկում են ապրել: 2003-2004 թվականի գրանցված ցուցանիշների
համեմատ Հայաստանում իրականացվող շինարարության ծավալները կրճատվել են ավելի քան 42%-ով
(շինարարության ոլորտի անկման պատճառների մասի
ավելի մանրամասն այստեղ): Սակայն, ոլորտը Հայաստանի տնտեսության այն եզակի ճյուղերից մեկն է, որի գրեթե
բոլոր ենթակառուցվածքները տնտեսական արդյունքով կարողացել են գերազանցել խորհրդային
ժամանկաշրջանի տնտեսական ցուցանիշներին: Տնտեսության այս ճյուղը այժմ անհամեմատ ավելի
զարգացած է, քան Խորհրդային Հայաստանում` պայմանավորված մի շարք օբյելտիվ և սուբյեկտիվ
պատճառներով: Թերևս ոլորտի զարգացումը մեծամասամբ ապահովեց տնտեսական համակարգի փոփոխությունը:
Խորհրդային Հայաստանում շուկան սահմանափակ էր, պետության բնական, բայց չարդարացված
մենաշնորհ դիրքը խոչնդոտում էր շուկայական հարաբերությունների լիարժեք և բազմակողմանի զարգացմանը: Ապրանքային շուկաներում չկար բազմազանություն, տարբեր արտադրողներ, արտադրողների միջև մրցակցություն, արտադրված
ապրանքը քանակական առումով սահմափակ էր և որակական առումով զիջում էր արևմտյան
արտադրանքին: Արտադրությունը իրականացվում էր պետական չափորոշիչների համաձայն, որոնք ընդունվում, ամրագրվում և չէին վերանայվում
տասնյակ տարիներ... ժամանակը առաջ էր անցնում, իսկ Խորհրդային Հայաստանը շարունակում
էր վարել իր տնտեսությունը այնպես, ինչպես օրինակ 20 տարի առաջ: Բացարձակապես տնտեսական
հարաբերություններ չունենալով արևմտյան երկրների հետ` Խորհրդային Հայաստանի տնտեսությունը
շարունակում էր դոփել նույն տեղում, մինչդեռ աշխարհը առաջ էր շարժվում: Հայտնվելով
շուկայական համակարգում, Հայաստանը սկսեց կապ
հաստատել արևմտյան զարգացած երկրների հետ` ընդօրինակելով ծառայությունների ոլորտում
վերջիններիս փորձը և իրացման մշակույթը: Արևմտյան երկրների հետ կապը ընդլանեց ՀՀ շուկայական հնարավորությունները: Խորհրդային
Հայաստանից ժառանգած շուկան, արևմտյան շուկայական մշակույթի հետ, Հայաստան մուտք գործեց
նաև, արտադրողների կողմից սպառողի պաշտպանմունքը: Ծառայության ոլորտը զարգացում ապրեց շնորհիվ արտաքին հարաբերությունների: Իրականում ծառայությունների ոլորտը տնտեսության այն ճյուղերից
է, որտեղ լիարժեք զարգացում լինել չի կարող, այն զարգացման գագաթնակետ չունի, ոլորտի
պոտենցյալն անսպառ է, ամբողջովին իրացվելիությունը` անհնար: Պետք է պարզապես փորձել
հասնել սպառողների պահանջմունքների մաքսիմալ իրացմանը, արտադրվող ապրանքների և ծառայությունների
որակի հնարավոր բարձր արդյունքին:
Արդյունաբերություն
Արդյունաբերությունը
Հայաստանի տնտեսության կարևորագույն ճյուղերից մեկն է, որի ենթակառուցվածքների (սննդի և թեթև արդյունաբերություն, քիմիական արդյունաբերություն, հանքարդյունաբերություն,
ծանր արդյունաբերություն) հանրագումարը ձևավորում է Հայաստանի ՀՆԱ-ի 1/3-րդ բաժինը:
Հայաստանի տնտեսության մեջ արդյունաբերության կարևոր նշանակությունը գալիս է դեռ խորհրդային
տարիներից, լինելով փոքր և սակավ բնական ռեսուրսներով օժտված երկիր, Հայաստանը ողջ
ԽՍՀՄ-ի տարածքում խոշոր արդյունաբերական կենտրոն էր, որն իր դերակատարումն ուներ Խորհրդային
տնտեսության մեջ: Խորհրդային տարիներին
Հայաստանում զարգացած էր թեթև արդյունաբերությունը, հանքարդյունաբերությունը, մեծ թափ
էր հավաքում քիմիական արդյունաբերությունը: Երկրում պարբերաբար կառուցվում էին քիմիական
խոշոր գործարաններ, որոնց արտադրանքը իրացվում էր Խորհրդային Միության ողջ տարածքում:
Խորհրդային Հայաստանը զբաղվում էր նաև հանքարդյունաբերությամբ, հանքարադյունաբերական խոշոր կենտրոններ էին Քաջարանի և Ալավերդու պղնձամոլիբդենային, Ղափանի պղնձահանքային կոմբինատները, որոնց արտադրանքը օգտագործվում էր մեքենաշինության
մեջ, Հայաստանում արտադրվում էր հեծանիվներ, ավտոպահեստամասեր, արդյունաբերական սարքավորումներ:
Խորհրդային տարիներին Հայաստանը իրականացնում էր նաև սննդի և թեթև արդյունաբերական
ապրանքների արտադրություն: Արտադրված խմիչքները, գորգերը, ժամացույցները և արդյունաբերական այլ ապրանքները իրենց սպառողները ունեին ԽՍՀՄ-ում և դրա սահմաններից դուրս: Խորհրդային ժամանակներում արդյունաբերությունը
երկրի տնտեսության առաջատար ճյուղն էր, որտեղ կենտրոնացված էր աշխատող բնակչության
կեսից ավելին: Հայաստանի երրորդ հանրապետությունում արդյունաբերությունը մասամբ կորցրեց
իբրև տնտեսության կարևորագույն ուղղության կարգավիճակը, և այժմ Հայաստանը վարում է
արդյունաբերության զարգացմանն ուղղված քաղաքակնություն, հիմք ընդունելով արտադրական
ներուժ ունեցող արդյունաբերական ճյուղերի զարգացման հեռանկարները: Հայաստանի արդյունաբերության
հիմնական ուղղությունը հանքարդյունաբերությունն է, արդյունաբերության մնացած ճյուղերը,
զուտ խորհրդային արգասիքներ են: Քիմիական արդյունաբերությունից մեզ հուշ է մնացել չգործող
Նաիրիտը, թեթև և սննդի արդյունաբերությունն էլ գոյատևում է ազգային բրենդների անբիծ
հեղինակության հաշվին: Այլ է գործը հանքարդյունաբերությունը: Հանքային հումքը կազմում
են երկրի արտահանման ծավալների շուրջ կեսը, 2010 թվականին Հայաստանից հանքարդյունաբերական արտադրանքի արտահանումը
կազմել է շուրջ 402.7 մլն. դոլար: Հայաստանը հանքարդյունաբերության մեջ հարաբերական
տնտեսական առավելություն ունեցող երկրիր է` մոլիբդենի հիմնական արտադրողներից մեկը:
Հանքարդյունաբերության ազդեցությունը երկրի տնտեսության մեջ բավական մեծ է, սակայն
ոլորտում առկա չլուծված հիմնախնդիրները, զարգացած հանքարդյունաբերություն ունենալու
համար լուրջ պատնեշ են: Այժմ շահագործվում է Հայաստանի ընդերքի 80%-ը, որի 60%-ը արտահանվում է հումքի տեսքով, այդպես էլ վերջնական` հանքահումքային ապրանք
(քարածուխ, պղինձ, երկաթ) չդարցած: Զարմանալի բան
է, երկրում մեծանում է արտահանումը, բայց արտադրական ծավալները չեն փոփոխվում: Հանքային հումքը` արտադրական ռեսուրսը, նախքան վերամշակման պրոցես անցնելը և վերջնական ապրանք դառնալը արտահանվում են: Հումքի ուղղակի արտահանումը, բնական ռեսուրսների ոչ ռացիոնալ և աննպատակ օգտագործում
է, երկրի բնական ռեսուրսները պետք է ծառայեն երկրի ներսում արտադրություն իրականացնելու
համար, իսկ արտահանումը պետք է լինի արդեն իսկ պատրաստի` վերամշակված արտադրանքների
արտահանման տեսքով: Ռեսուրսներ արտահանելը երկրի հանքարդյունաբերությունը զարգացնել
չէ, այժմյա թվացյալ արտահնման մեծ (մեր պետության
մասշտաբներով) ծավալներ ժամանակավոր միֆ է, որը կբացահայտվի, երբ պարզենք, որ սպառել
ենք մեր ողջ բնական հարստությունը: Բնական ռեսուրսների ոչ ռացիանալ օգտագործման կողքին
կա նաև մեկ այլ, ոչ պակաս կարևոր խնդիր: Հայաստանում խոշոր հանքարդյունաբերական կենտրոնները
(Ալավերդու պղնձամոլիբդենային գործարան,
Կաշենի ոսկու հանքավայր, Թեղուտի հանքավայր-Ռուսաստան,
Քաջարանի պղնձամոլիբդենային գործարան,
Դրմբոն պղնձի, ոսկու հանքավայր-Գերմանիա,
Մելիք գյուղի ոսկու հանք-ԱՄՆ,
Հրազդանի երկաթի հանքվայար-Չինաստան), գտնվում են այլ պետությունների շահագործման տակ: Օգտագործելով մեր արդյունաբերական հզոր զենքը,
նրանք ամրապնդում են իրենց զարգացած տնտեսությունը, իսկ մենք բավարարվում ենք այն հարկային
վճարներով, որոնք վճարում են հանքերի շահառուները: Գնալով մենք կորցնում ենք մեր բնական
հարստությունը և եթե այսօր կարող ենք փոքրիշատե ուրախանալ հումքի արտահանման ծավալներով,
վաղը նույնիսկ դա անել չենք կարող: Բնությունը մեր հանդեպ շատ առատաձեռն չի գտնվել,
և բնական պաշարների սակավությունը կոպեսացնելու համար պետք է ռեսուրսների ռացիոնալ
և տրամաբանված օգտագործում, որը կհանգեցնի երկրի արտադրական և դրանից բխող արտահանման
ծավալների աճին:
Գյուղատնտեսություն
Հայաստանի տնտեսության տեսակարար կշիռ ունեցող արտադրական ճյուղերից մեկը գյուղատնտեսություն է, որն ունեցել
է և ունի սոցիալական նշանակությունն, թե Խորհրդային, թե Հայաստանի երրորդ հանրապետության
տնտեսության մեջ: Խորհրդային Հայաստանի ագրոտնտեսության ավանդական և զարգացած ճյուղերն
էին խաղողագործությունը, բաջարաբուծությունը, պտղաբուծությունը, անասնապահությունը,
երկրում զբաղվում էին նաև տեխնիկական մշակաբույսերի (ծխախոտ, շաքարի ճակնդեղ) արտադրությամբ: Այսօր գյուղատնտեսությունը նույնպես
Հայաստանի առաջատար ճյուղերից է, Հայաստանից արտանահվող ապրանքատեսակների մեծ մասը
գյուղմթերք է: Խորհրդային ժամանակներում, գյուղատնտեսության մասնաբաժինը ՀՆԱ-ում հասել
է մինչև 35-40%-ի, իսկ 2012թվականին տնտեսական ցուցանշիների համաձայն, գյուղատնտեսությունը
կազմել է երկրի ՀՆԱ-ի 19%-ը (Սա իհարկե չի նշանակում,
որ գյուղատնտեսությունը երկրում անկում է ապրել, ՀՆԱ-ում գյուղատնտեսության մասնաբաժնի
պակասը, կարող է պայմանավորված լինել նաև ՀՆԱ-ում մնացած ոլորտների մասնաբաժնի աճով):
Գյուղատնտեսությունը միշտ եղել է, կա և առաջիկա հարուրամյակում հաստատ կմնա Հայաստանի
տնտեսության առաջատար ճյուղերից մեկը: Հայաստանը զարգացած գյուղատնտեսություն ունենալու
համար ամենահարմար տարածաշրջանների մեկն է, այն առանցքային ճյուղ է երկրի տնտեսության
մեջ, դրանով էլ պայմանավորված է երկրում գյուղատնտեսության անընդհատ զարգացման անհրաժեշտությունը:
Գյուղանտտեսությունը պետք է մշտապես լինի պետական հովհանավորության ներքո: Գյուղատնտեսության
մեջ պետության դերակատարում պետք է լինի գյուղացիական տնտեսություններին սուբսիդավորելու
տեսքով, գյուղացիական տնտեսություններին տրամադրելով, պետական երաշխավորությամբ` արտոնյալ պայմաններով վարկեր: Գյուղ վարկերի տոկոսադրույքները պետք է ավելի ցածր լինեն քան սովորական սպառողական վարկի տոկոսդրույքը, որոշակի իրավիճակներից պայմանավորված վարկերը, թեկուզ ժամանակավոր, բայց սառեցվելու ենթակա պետք է լինեն: Այսօր Հայաստանում իրականացվում են ոլորտի զարգացմանն ուղղված որոշակի միջոցառումներ, սակայն դրանք ոչ ամբողջական և կիսատ միջոցառումներ են: Պետական հովանավորությամբ պայմանավորված առևտրային վարկերը գյուղացիական տնտեսություններին վարկեր են տրամադրում առավելագույնը 14%-ով: Այնուամենայնիվ արտակարգ իրավիճակներում, երբ բնական աղետների պատճառող վնասվում է գյուղացու ողջ բերքը, թեև պետության միջնորդությամբ առևտրային բանկերը ժամանակավոր կասեցնում են գյուղացու վարկային պարտավորությունները, այնումենայնիվ պետության կողմից գյուղացու կրած վնասի փոխատուցում կամ ընդհանրապես չի լինում կամ էլ աննշան չափով է լինում: Բնականաբար բնության աղետների համար ոչ ոք մեղավար չէ, սակայն ժամանակակից աշխարհը բազում միջոցներ է ստեղծել բնության կողմից պատճառած վնասը հատուցելու համար: Մինչ այժմ Հայաստանի մի շարք մարզերում հակակարկտային կայանններ ունենալը երազանք է, ժամանակակից աշխարհում վաղուց կարկուտը բնական տարերգ չի համրավում, իսկ Հայաստանում դեռ կարկուտից կարող է ոչնչանալ գյուղացու ողջ տարվա աշխատանքը: Զարգացած պետություններում գոյություն ունի գյուղատնտեսական ապահովագրություն, որն օգտագործվում է գյուղացուն հասցված վնասը փոխհատուցելու համար: Բնականաբար ապահովագրական վճարի վճարման գործում իր դերակատրումը պետք է ունենա նաև պետությունը, որը պետք է կազմի ապահովագրական վճարի գոնե 50%-ը: Զարգացած երկրներում գյուղացիական ապահովագրության վճարը 70-80%-ով վճարվում է պետության կողմից: Հայաստանի գյուղատնտեսությունը ոչ միայն ապահովագրված չէ աղետներից, այլև որոշ տարածաշրջաններում ունի դեռ չլուծված ամենահասարակ խնդիրները: Զարմանալի է, բայց Հայաստանում կան շատ համայնքներ, որտեղ նույնիսկ ոռոգման խնդիր կա: Ջրի բացակայության պատճառով բնակիչները չեն կարողանում ժամանակին ոռոգել բերքը, ինչը և բերքի կորստի պատճառ է դառնում: Տեխնիկական խնդիրների պատճառով մենք կորցնում
ենք մեր տնտեսության հիմնասյուներից մեկը ավելի կայուն տեսնելու հնարավորությունը:
Գյուղատնտեսությունը Հայաստանում զարգացման մեծ հեռանկար ունեցող ոլորտներից մեկն է,
և դրա լիարժեք և բազմակողմանի զարգացման համար անհրաժեշտ են ադեկվատ որոշումներ: Գյուղատնտեսության
ոլորտի աճի համար, պետք է հետևել զարգացած երկրների օրիանակին, զարկ տալով Հայաստանի
ագրոտնտեսության բացարձակ առավելիությանը`ծիրանին: Հայաստանը պետք է իր ողջ տնտեսական
պոտենցյալը ներդնի ծիրանի արտադրության մեջ, այժմ Հայաստանը անփույթ է օգտագործում
իր արտադրական հնարավորությունները, զբաղվելով այնպիսի մշակաբույսերի արտադրությամբ,
որոնք նախ չեն բավարարում երկրի նեքրին պահանջարկին,
երկրորդ դրանց ներմուծումը ավելի էժան է, քան դրանց արտադրական պրոցեսում կատարվող
ծախսերը: Այն տնտեսական պոտենցյալը, որ բաշխվում է միարժամանակ մի քանի ագրոտնտեսական
ապրանքատեսակների արտադրության մեջ, կարող է ներդրվել մի ապրանքատեսակում, որի արտադրությունը
տնտեսության համար ավելի շահեկան կլինի և կլրացնի չարտադրվող ապրանքատեսակների բացը:
Ֆինանսական ոլորտ
Ֆինանսական ոլորտը տնտեսության կարևորագույն
ենթակառուցվածքներից մեկն է, որն իր մեծ դերակատարում ունի տնտեսության զարգացաման
գործում: Ոլորտը բաղկացած է երկու մեծ ճյուղերից`ֆինանսական կառույցները և բանկային
համակարգ: Ֆինանսական կառույցները ֆիզիկական և իրավաբանական անձանց որոշակի գույքի
գրավադմամբ, վարկեր տրամադրող կազմակերպություններն են (օրինակ` գրավատներ): Բանկային համակարգը իր մեջ ընդգրկում է երկրի կենտրոնական
և առևտրային բանկերը: Հայաստանի Հանրապետության կենտրոնական բանկը մեկն է, որը կառարվարում
է երկրի առևտրային բանկերի աշխատանքը, սահամանելով որոշակի չափանիշներ, որոնցով աշխատում
են առևտրային բանկերը: Ֆինանսական ոլորտի նշանակությունը տնտեսության մեջ շատ մեծ է,
յուրաքանչյուր ձեռներեցին տրամադրված բիզնես վարկը, կարող է երկրի որևիցե արտադրական
ճյուղի զարգացման խթան հանդիսանալ:
Մարդը, քաղաքացին . . .
Պետությունը մի կառույց է, որի կայունությունը
ապահովում են այդ պետության քաղաքացիները: Հզոր պետությունը, հզոր քաղաքացիների հանրագումարն
է, իսկ պետության զարգացումը, առանձին անհատների զարգացումն է: Պետության արժեքը որոշելու
ամենաարդյունավետ և օբյեկտիվ միջոցը, այդ պետության շարքային քաղաքացու կենսամակարդակը
դիտարկելն է: Մի կողմ դնենք տնտեսական բոլոր ցուցանիշներն ու բնութագրենք հետխորհրդային
ժամանակաշրջանում Հայաստանի զարգացումը շարքային քաղաքացու տեսանկյունից: Խոսնեք հասարակ
մարդու, նրա սոցիալական հնարավորությունների, հասարակության մեջ նրա դիրքի և նշանակության
մասին: Խոսենք մեկի մասին, որ ոչ չինովնիկ է, ոչ գործարար, ոչ էլ չինովնիկ գործարար,
իրականում ինչպես է ապրում այսօրվա հայաստանցին, ինչ ունի այսօր և ինչ ուներ Սովետական
Հայաստանում: Հայաստանի քաղաքացիների մի ստվար զանգվածի կենսամակարդակի սոցիալական
կողմը ներկայացնելու համար բերեմ մի քանի աղաղակող տնտեսական ցուցանիշներ: Այժմ Հայաստանի
քաղաքացիների 18%-ը գործազուրկ է (միայն գրանցված
գործազուրկները), 30%-ը աղքատ ու ծայրահեղ աղքատ, 20%-ը անվերադարձ ընտրել է արտագաղթի
մոլոր ուղին: Ցուցանիշներից պարզ է դառնում, որ Հայաստանի քաղաքացու սոցիալական պատկերը
այսօր մեղմ ասած տխուր է, հոգևոր բարեկեցությունը թերի, ապագան անորոշ: Սոցիալական
անապահովությունից բացի Հայաստանում տիրում է անարժեք խոսքի մթնոլորտ, կեղծ ազատություն
և խեղաթյուրված դեմոկրատիա: Այժմ ունենք խոսելու, սոցիալական ցանցերում ազատ բողոքելու
հնարավորություն, սակայն մեր «խիստ» առաջաընթացը պայմանավորված է ոչ այնքան պետության
կողմից որդեգրված ազատական արժեքների ազդեցությամբ, որքան հենց պետության կողմից մեր
հանդեպ դրսևորվող անտարբերության պատճառով: Խոսում ենք, բայց ո՞վ է լսում, կամ ո՞ւմ
է հետաքրքրում մեր բողոքը, մեր խոսքը որոշիչ չէ ու չի էլ եղել: Իրականում մեր կենսամակարդակի
մշակութային մասը միշտ թերի է եղել, սակայն Խորհրդային տարիներին գոնե ավարտուն էր
սոցիալական կողմը, այսօր ոչ մեկը կա, ոչ էլ մյուսը: Սովետական Հայաստանում կարևորվում
էր յուրաքանչյուր անհատի բարեկեցությունը, պետությունը ստեղծել էր մի միջավայր, որտեղ
բոլոր քաղաքացիները ունեին հավասար սոցիալական պայմաններ: Գոյություն ուներ սոցիալական
սահման, որտեղից Սովետական Հայաստանի քաղաքացու կենսամակարդակը խիստ տատանվել չէր կարող,
սոցիալական շեմը, բավարար էր մարդու ապահով կյանքի համար, իսկ շարքային մարդու համար
ամենակարևորը իր նյութական ապահովությունն է: Խոսքի անազատությունը բարթույթ էր հանրության
շատ փոքր մաս կազմող իրապես մտավորականների համար, որոնք անընդհատ սահմանափակված լինելով
խորհրդային պատնեշների ներսում, այսօր երջանիկ են, որ թեկուզ թվացյալ, բայց ունեն ինքնարտահայտվելու
հնարավորություն: Հասարակ մարդուն կարևորագույն խնդիրը իր նյութական կյանքն, կեղծ արժեհամակարգը,
ոչ բարվոք սոցիալական պայմանների համար շատ փոքր փոխատուցում է: Հայաստանի Հանրապետության
քաղաքացու կյանքը հետընթաց է ապրել, Սովետական Միության փլուզումից հետո, Հայաստանում
դրական տեղաշարժը առարկայական չէ...
Ամփոփում
Համադրելով Հայաստանի երրորդ հանրապետության
և Սովետական Հայաստանի տնտեսություները հասկացա. Այսօր ունենք ապրանքների և ծառայությունների
ընտրության լայն հնարավորություն, բայց չունենք փող առաջարկվող ընտրանուն մոտիկից ծանոթանալու
համար: Կարմիր վսկապավոր տարիներին կար այն ինչ կար, սովետական սահմանափակ և անորակ
շուկան բոլորին հասանելի էր, սակայն որակյալ նախընտրող մարդը կրկին հնարավորություն
չուներ, ձեռք բերել այն ինչ ուզում է, ոչ թե գումարի, այլ ապրանքատեսակների բացակայության
պատճառով: Սովետական Հայաստանում զարգացած էր հանքարդյունաբերությունը, այսօր զարգացած
է հանքավիրումը: Ցավոք, թե այսօր, թե խորհրդային անցյալում մեր պահանջմունքները այդպես
էլ լիարժեք չեն բավարարվել: Խորհրդային տարիների համամեմատ, տեսականորեն ամեն ինչ ուրիշ
է, գործնականում ոչինչ չի փոխվել, նորից նույն միջավայրն ու նույն սահմանափակ կյանքը:
Հայաստանի տնտեսական պոտենցյալը կհասնի իր իրացման գագաթնակետին, երբ հին ու նոր համակարգերից
ժողովենք առավել դրականը, ակադեմիական սոցիալիզմից վերցնելով պետական հովհանավորությունը,
կապիտալիզմից` ձեռներեցի մտքի ճկունությունը…
Комментариев нет:
Отправить комментарий